سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۲۲۳۱۴۴
  • ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع)
جمعی از استادان هنر انقلاب اسلامی، خادم چای خانه حضرت رضا (ع) شدند.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ نه فقط زائران بلکه مجاوران هم دیگر می‎دانند که در کنار خدمت کفشداران، فراشان، دربانان، خدام مهمانسرا و حافظان نظم و امنیت، این طعم ناب چای حضرت است که لبخند بر لب زائر می‎نشاند و خستگی تشرف را به شوق حضور مبدل می‎کند؛ طعم چای دمی با هل و گلاب که در کنار یک شیرینی کوچک، حکم مائده بهشتی پیدا می‎کند و مردم صف می‎کشند تا حتی یک فنجان کوچک از آن، لحظاتی هم که شده است، کامشان را شیرین کند.

 در این بین، از بامداد روز گذشته جمعی از هنرمندان تراز اول کشور در عرصه‎های مختلف شعر، موسیقی، نگارگری، هنر‌های تجسمی و سینما مهمان مشهدالرضا (ع) هستند تا به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و البته مطالبه و پیگیری خودشان، توفیق داشته باشند که حتی در حد چند ساعت، خدمت در چای خانه حضرت رضا (ع) را تجربه کنند.‌

قند مکرر زیر سایه حضرت

ای صفای قلب زارم

اینجا به تعبیر خدام چای خانه، پشت میز با جلو میز تفاوت ندارد. جلو میز مربوط به زائرانی است که از راه‎های دور و نزدیک خودشان را بارگاه منور امام رئوف (ع) رسانده‎اند و بنا دارند خستگی تشرف را با یک استکان چای از تن به در کنند، اما پشت میز هم سرشار و از عشق وشور است و هرکس را ببینید، مشغول کاری است تا از بارگذاشتن سماور و دم‎کردن چای گرفته تا شستن صد‌ها استکان، هر ساعت از حضور در چای خانه با شکلی از خدمت همراه باشد. 

حتی برخی‎هایشان از شدت دل دادگی در حین خدمت ندایی سر می‎دهند و با صدای بلند، ابیاتی در وصف کرامت امام رئوف یا اظهار ارادت به علی‎بن موسی‎الرضا (ع) می‎خوانند. از حدود ساعت ۷ صبح که سومین کشیک خدمتی هنرمندان در چای خانه آغاز می‎شود، استادان بزرگ هنر انقلاب اسلامی، به تنهایی یا در کنار هم از راه می‎رسند. برخی‎هایشان به چشم مردم آشناتر هستند و از کوروش زارعی بازیگر و نجم‎الدین شریعتی مجری گرفته تا عبدالحمید قدیریان نقاش و حتی مسعود نجابتی طراح، موردتوجه زائران قرار می‎گیرند.

 از زبان برخی زائران شنیدم که تصور می‎کردند این حضور، گوشه‎ای از یک برنامه هماهنگ‎شده همچون زیارت دسته‎جمعی هنرمندان باشد، اما چهره‎ها که به چای خانه رسیدند، پیش چشمان مبهوت مردم ردای سبز خدمت را به تن کردند، دستکش و کلاه بر سر گذاشتند و با ندای «ای صفای قلب زارم»، دست به استکان شدند.

چهره‎ها پیش از اینکه به چای خانه برسند، در حلقه اجتماع مردم محاصره شده بودند و تلفن‎های همراه برای ثبت خویش‎انداز و ضبط تصاویر این حضور بالا رفته بود، اما ردای خدمت که بر تن هنرمندان نقش بست، انگار اشتیاق مردم برای ثبت این لحظات بیشتر شد و هرکس با تلفن همراهش به صورت زنده در فضای مجازی یا در قالب فیلم برداری، تصاویری از این لحظات ناب را برای خودش یا دیگران ثبت می‎کرد.

قند مکرر زیر سایه حضرت

هنر، خادم امام هشتم (ع) است

برای ثبت وضبط این لحظات به چای خانه حضرت اعزام شدیم، اما در همان حین خدمت، اشک‎هایی که از سر عشق می‎ریختند و بغضی که از سر اشتیاق در گلو داشتند، مانعمان شد تا برای مصاحبه و گفت‎وگوی خبری اصرار کنیم. حال وهوای استادان هنر انقلاب اسلامی در جریان خدمت دیروزشان وصف‎ناشدنی بود. 

به وقت تماشای خدمت متفاوتی که دیروز در چای خانه حضرت اتفاق افتاد، از ذهنم گذشت که چطور می‎شود استادان صاحب‏ نام هنر انقلاب اسلامی که نام‎های جاودانی از آن‎ها در تاریخ این سرزمین ثبت است، این‎طور متواضعانه داوطلب خدمت افتخاری شده باشند و حتی زمان وصل به معشوق و هنگامی که توفیق خدمت برایشان حاصل شده است، بازهم لبریز از شور و عشق باشند. فقط این امکان فراهم شد تا برای لحظاتی با محمد زرویی نصرآباد، استاد صاحب‎نام عرصه هنر‌های تجسمی و یکی از اعضای این کاروان، گفت‎وگو کنم. 

وی در پاسخ به سؤالم گفت: اصلا بحث هنرمندان نیست. به نظرم اصل ساحت هنر در همه ابعاد و شئون آن خادم امام هشتم (ع) است، زیرا روایت خدمت در بارگاه پرمهر و نور امام مهربانی‎ها، روایت لحظه لحظه دل دادگی و عشقی است که عمق و لذت آن را با هیچ زبان و ابزاری نمی‎توان توصیف کرد. بااین حال، هنرمند که به زیارت سلطان توس مشرف شود و هنر که در خدمت امام رئوف قرار گیرد، مظاهر زیبایی خلق می‎کند که از ادبیات و شعر گرفته تا نمایش و موسیقی، می‎توان ابعاد آن را به صد زبان تبیین کرد.

قند مکرر زیر سایه حضرت

توفیق خدمت برای ۶۰ هنرمند بزرگ کشور

به گفته این استاد هنر‌های تجسمی، بیش از شصت هنرمند در رشته‌های مختلف ادبیات، نمایش، موسیقی و هنر‌های تجسمی در این کاروان به مشهدالرضا (ع) اعزام شده‎اند تا توفیق خدمت در چای خانه حضرت رضا (ع) را داشته باشند. زرویی نصرآباد افزود: فراخوان این کاروان در اصل قبل از سال ۱۴۰۳ اعلام شد و دلیل این تأخیر در اعزام، ثبت‎نام تعداد بسیار زیاد متقاضیانی بود که همگی از استادان جامعه هنری کشور، داوطلب تشرف و خدمت افتخاری بودند.

در این اوضاع، تصمیم حوزه هنری بر این شد تا جریان اعزام کاروان‎های هنری استمرار داشته باشد و آن‎هایی هم که توفیق زیارت و خدمت پیدا می‎کنند، از ۱۰ شب تا ۲ بامداد، از ۲ بامداد تا ۷ صبح و از ۷ صبح تا ۱۱ ظهر پذیرای مهمانان علی بن موسی‎الرضا (ع) خواهند بود.

وی این را هم گفت که در حاشیه حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در مشهد، نشست‎های هم‎فکری و هم‎اندیشی تخصصی هم برای تولید محتوای فاخر با موضوع زیارت و هویت فرهنگی مشهدالرضا (ع) درحال برگزاری است تا به‎زودی شاهد تولید شاهکار‌های هنری جدید درباره معارف رضوی باشیم.

قند مکرر زیر سایه حضرت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->